Kimse hata olsun istemez ama hayatımızın bir parçası olan hatalar yokmuş gibi plan yapılması da uygulanabilir değil tabi ki. Entegrasyon noktalarının çokluğu veya projenin büyüklüğüne göre geçiş sonralarında öngörülmeyen hatalarla karşılaşmak mümkün.
İdeal olanı hata
kayıtlarının oluşmaması evet ama konumuz o değil. Sürekli hataların geldiği,
hatta bunlardan bazılarının çok acil olduğu fırtınalı bir ekipte olduğumuzu
varsayalım ve bu durumda neler yapılabileceğini şöyle bir düşünelim.
Ölçümleme
Ölçme aslında başarılı
olmak isteyen herkesin yapması gereken ilk şey. Bunu sadece yönetime rapor
sunmak için düşünmemek lazım. Bir kişinin önünü görmeden koşması mümkün
olmadığı gibi durumunu takip etmeyen kişide kendini geliştiremez.
Ölçümleme illa çok
detaylı olmak zorunda değil, ölçümlemeye aşırı zaman da ayırmamak lazım. Konumuz
olan hata kayıtları açısından düşünürsek, yeni gelen ve kapatılan hata sayısını
gösteren bir rapor başlarda bize yeterli olacaktır. Bu şekilde hızımızı ve ne
zaman dingin sulara ulaşabileceğimizi az çok kestirebiliriz.
Çözüm Yolu
Scrum takımı olarak
bizden her Sprint sonunda doğal olarak belli bir ilerleme bekleniyor. Nasıl
işlerimizi daha küçük ve dikey parçalara ayırıyor ve sprintlerimize yayıyorsak
aynı şekilde belirlediğimiz yolda buna benzer olmalı. Birkaç Sprint içime
kapanayım sürekli hata çözeyim deme şansımız yok maalesef.
Öncelikle hata çözümü
için ek bir iş gücüne ihtiyacımız olduğu kesin. Ama bu gücü nereden bulabiliriz.
İlk akla gelen fazla mesai ve iş yerinde sabahlama düşüncelerini de savurduktan
sonra düşünmeye devam ediyoruz. Tabi ki fazla mesai yapılabilir hatta yapılmalı
ama öncelikle sistemli ve efektif çalışılmalı.
Bazı öneriler aşağıdaki
gibi olabilir:
1.1. Kota Ayırma
Hata kayıtları için
belirli bir kota ayrılması düşünülebilir. Mesela ideal hour’umuzun %20si gibi.
Bu çözüm, yeni gelen hata sayısı az olan ekiplerde daha uygulanabilir
gözüküyor. Hatta hata kaydı haricinde Sprint içinde acil iş yapmak zorunda kalan
ekipler tarafından da bu yöntem genellikle tercih ediliyor. Hata ve acil iş
için belli bir saat ayrıldıktan sonra her gün Daily Scrum sonunda bu kotadan
kullanılan kısım düşülür ve mümkün olduğunca kota aşılmamaya çalışılır.
Bu yöntemin başlıca
dezavantajı kotanın kullanılmasında yaşanır. Günlük kullanılmayan kısmın başka
işlerle doldurulması veya ayrılan kotadan çok daha fazlasının kullanılması gibi
riskleri var. Eğer dikkatli uygulanmazsa hata çözümlerine yoğunlaşıp Sprint
backlogunda bulunan PBI’ların ortada kalma ihtimali de var.
1.2. Kişi Belirleme
Önceki yöntemde ayrılan saat
tüm takım tarafından gerektiği ölçüde kullanılıyordu. Şimdi ise bu ayrılan
saate denk gelecek kadar, sadece hatalar ile ilgilenecek kişilerin
belirlenmesini ele alacağız. Bu çözüm yönteminde hata ile ilgilenecek kişiler
sırf hata kayıtlarıyla ilgilenerek PBI ile ilgilenen kişilerin gönül rahatlığı
ile işlerine odaklanabilmesini hedefleniyor. Bu yöntem, yeni hata sayısı yüksek
olan ekipler tarafından tercih edilebilir.
Daily Scrum’larda
backlogdan iş eritenler kendi tasklarındaki ilerleme ve durumdan bahsederken
hata kayıtları ile ilgilenen kişiler çözdükleri hataları ve ilgilenecekleri
hatalar hakkında konuşur. Ayrıca yeni bir hata kaydı geldiğinde ilk
değerlendirmeyi yine bu kişiler yapar ve ilgilenir.
Bu yöntemin en büyük
dezavantajı hata ile ilgilenen kişilerin üzerindeki yükün büyük olması ve
mevcut işlerin içinde olmadıkları için uzaklaşıyor olmaları. Bazı durumlarda
takımın angaryasını çekiyor gibi de algılanabilir. Her sprintte hata ile
ilgilenen kişilerin dönüşümlü olarak değiştirilmesi bu durumun önüne bir nebze
geçebilir.
1.3. Hybrid Çözüm
Hata kayıtları gelmeye
devam ettiği fakat kontrol altında tutulabilen ekiplerde ilk iki çözümün
birleşimi bir çözüm kullanılabilir. Mesela yeni gelen hatalar ve acil işler
için ilgilenecek kişi veya kişiler belirlenir ama tüm ekip birinci yöntemdeki
gibi hata kotasından gerektiği ölçüde işleri aksatmayacak şekilde kullanır.
Eğer acil veya öncelikli bir hata ortaya çıkarsa belirlenen kişi ilk müdahaleyi
yapar.
Bu yöntem belki ideale
yakın olsa da kuralları net belli olmadığından uygulanabilirliği diğerlerine
göre daha düşük. Ayrıca acil bir iş geldiğinde ilgili kişinin elindeki iş
aksayacağından güzel bir şekilde iş birliği yapılması gerekiyor.
1.4. İdeal Durum
Olgun bir sisteminiz var
ve geçiş sonrasında çok az geri dönüş alıyorsunuz. Bu durumda tabi ki hatalar
için ek bir çaba sarf etmiyorsunuz. Herkes size imrenerek bakıyor. Ama tek tük
gelen hataların, ortada kalmaması ve birikmemesi önemli. Her gelen hata anında
incelenmeli ve planlı bir şekilde çözüm sürecine giriyor olmalı. Diğer
ekiplerdeki gibi hatalar için pay bırakmamış olduğunuzdan, kaydın acilliğine
göre ekstra bir çaba harcayarak anında çözüm veya ayrı bir iş olarak sonraki
sprinte bırakmayı seçebilirsiniz.
Sonuç
Burada bahsettiklerim
denenmiş örneklerdir. Takım kendine göre en uygun yöntemi seçer ve gerektikçe
yönteminde değişiklik yapar. Takımlar ve hatalar değişiklik gösterebildiği gibi
elbette şartlarda değişiklik gösterecektir. Scrum takımı şartlara göre
yöntemlerini ve yaklaşımlarını değiştirerek en uygun ve etkili şekilde adapte
olur.
Takımların kendine uygun yöntemi bulmasında yardımcı olması dileği ile yazımı sonlandırıyorum. Farklı yöntemler ve çözüm önerileriniz hakkında yorumlarda bulunursanız çok sevinirim.
Muhammed Osman Uçar
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder